ZenYourLife

Healthy Lifestyle and Yoga Concept. Close-up hands. Woman do yog

Wat is meditatie?

Wat is meditatie en wat doet het met je? 

Mediteren, je leest er steeds meer over. Maar wat is meditatie nu precies? Meditatie is een mentale oefening waarbij ontspanning, focus en bewustzijn betrokken zijn. Mediteren kun je doen in verschillende posities: liggend, zittend op een kussen, of zittend op een stoel. Ook zijn er veel verschillende meditatievormen die je kunt beoefenen van mindfulness tot zenmeditatie. Dit bespreek ik in een andere blog. Mediteren gaat in ieder geval om 3 factoren:

Concentratie: aandacht focussen op één object, intern of extern (gerichte aandachtsmeditatie) bijvoorbeeld je ademhaling. 

Observatie: Je besteedt je aandacht aan alle dingen die om je heen gebeuren — je merkt gewoon alles op zonder te blijven hangen bij één ding of er op te reageren.

Bewustzijn: het bewustzijn aanwezig laten blijven, niet afgeleid zijn en niet bezig zijn met focussen of observeren. 

 

 

Waar komt meditatie vandaan?

Meditatie is ontstaan in oosterse wellness-tradities, zoals Ayurvedische praktijken in India, of traditionele geneeskundige therapieën in China en Japan. Het wordt nu over de hele wereld beoefend en is steeds populairder in westerse culturen.

 

Wat doet mediteren met je?

Onderzoek heeft uitgewezen dat meditatie veel gezondheidsvoordelen kan hebben. Er zijn nog veel meer effecten te benoemen en die zowel mentaal als lichamelijk effect kunnen hebben. Dit zijn in ieder geval 9 effecten van mediteren die ik zelf heb ervaren zoals: 

1.Betere focus en concentratie 

Dit was het eerste wat ik opmerkte toen ik begon met mediteren. Je leert namelijk om je bewust te zijn van wanneer je gedachten afdwalen. Je focust zal dus ook beter worden wanneer je niet mediteert. Het is een blijvend effect dat voortkomt uit regelmatige meditaties.

2.Stressvermindering 

Meditatie helpt ons te relativeren en bewust te worden van onze emoties. Door te mediteren krijg je weer helderheid en ruimte in je hoofd die je nodig hebt om je prioriteiten te ordenen. Dit zorgt weer voor opluchting en ontspanning. 

3.Helpt je ontspannen 

Ontspanning lijkt een lastige, zeker wanneer je druk bent. Hoe krijg je dan dat ontspannen gevoel? Dat zal in het begin niet altijd even makkelijk zijn en wat inspanning kosten. Maar naarmate je vaker mediteert, ervaar je het als een moment van rust en ontspanning.

4.Helpt je beter te slapen 

Vooral voor een piekeraar als ik, was dit het fijnste effect van meditatie. Zeker wanneer je mediteert voor het slapengaan. In plaats van te blijven piekeren over van alles en nog wat, mediteer ik nog even vlak voordat ik ga slapen. Dit zorgt voor meer rust in mijn hoofd en lichaam zodat ik héérlijk kan slapen. 

5.Zorgt voor compassie 

Mediteren zorgt voor positieve emoties. Het helpt ons om meer bewust te worden van het hier en nu. Daardoor zijn we in staat om vrijer emotionele steun te geven en te ontvangen. 

6.Je leert jezelf kennen 

Door te mediteren leer je ook te reflecteren. Zelfreflectie kan je helpen positieve en negatieve eigenschappen over jezelf te ontdekken zonder oordeel. 

7.Goed voor je ademhaling
Van mezelf heb ik altijd een hoge en onrustige ademhaling gehad. Door te mediteren leerde ik rustiger te ademen en meer vanuit mijn buik te ademhalen. Zeker bij meditatievormen waarbij je aandachtig focust op in en uitademen. 

8.Geeft je meer energie
Piekerende gedachten maken je vaak moe. Zoals ik eerder vertelde, leer je tijdens mediteren om je gedachten te laten komen en gaan. Dit zorgt ervoor dat je je minder druk maakt en zo houd je meer energie over. 

9.Mediteren verbetert je prestaties
Doordat je je beter kunt focussen, meer energie krijgt en meer rust ervaart, zul je beter presteren. Je leert namelijk om de alledaagse dingen zoals werken, koken, opruimen, met aandacht te doen. 

 

Bottom line 

Dit zijn enkel 9 voordelen die je kunt ervaren wanneer je dagelijks mediteert en die ik zelf vooral heb gemerkt. Er zijn echter nog veel meer effecten van mediteren bekend en onderzocht. Aan jou dus om zelf te ervaren wat voor een effect het heeft op jou. Nu is vast en zeker je vraag: hoe begin ik dan met mediteren? Dat lees je in mijn blog: Hoe begin je met mediteren?