ZenYourLife

Summer,Portrait,Of,Young,Hipster,Woman,Sitting,In,A,Grass

Hoogsensitief en hooggevoelig (HSP): Wat het verschil?

Wat is verschil tussen hoogsensitief en hooggevoelig zijn?

Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald als het gaat om HSP. Maar waar staat het nu voor? HSP staat zowel voor ‘Hoogsensitief persoon’ als Hoogsensitieve persoonlijkheid’. Deze twee termen woorden vaak door elkaar gehaald en dus ontstaat daar de verwarring. Maar wat houdt het in? En kun je allebei zijn of hebben?

Wat hoogsensitiviteit niet is

Je kunt er niet voor kiezen of je het hebt of niet, hoogsensitiviteit is dan ook niet voor niets een ‘aangeboren persoonlijkheidskenmerk’. Maar het is dus geen aandoening. En het betekent ook zeker niet dat je ‘te gevoelig’ bent zoals dat vaak negatief wordt beschreven. Ook wordt het vaak vergeleken met AD(H)D en autisme, maar hoogsensitiviteit is geen psychische stoornis.

Wat is het dan wel?

Je bent enerzijds intuïtief en sterk gericht op kwaliteit maar aan de andere kant kun je sneller overweldigd zijn. Hoogsensitieve personen zijn gevoeliger voor fysieke, emotionele en sociale situaties. Dit betekent niet dat we ‘te gevoelig zijn, zoals dit vaak wordt omschreven. Het is een persoonlijkheidskenmerk dat zowel sterke punten als uitdagingen met zich meebrengt. Je hebt extra tijd nodig om situaties te verwerken. Je ervaart dingen dieper dan mensen die geen hsp hebben. Denk aan, geuren, gezichtsuitdrukkingen, licht en geluid. Dingen kunnen dan ook heftiger binnen komen. Je reageert dan ook sterker op ervaring, bent empathisch en je merkt details op die anderen niet opmerken.

 

Wat is hooggevoeligheid?

Je kunt tegelijk hooggevoelig en hoogsensitief zijn. Maaaar, in tegenstelling tot hoogsensitiviteit is hooggevoeligheid geen aangeboren persoonlijksheidskenmerk. Heb je weleens meegemaakt dat je zo heftig reageert op bepaalde situatie? Ben je uitgeput na social contact of wil je drukte vermijden zoals drukke plekken als winkels? Vaak kun je dit soort dingen en situaties minder goed verdragen omdat je dan overprikkeld raakt. Maar hooggevoeligheid ontstaat voornamelijk bij stresssituaties. Zeker wanneer je niet tijdig je rust hebt genomen, kunnen (over) emotionele reacties ontstaat, oftewel overprikkeling. “Die kan ontstaan door een opstapeling van stress die niet tijdig heeft kunnen ontladen. Het lijkt alsof je telkens minder kan verdragen”, aldus Quaegebeur, die stelt dat je tegelijk hooggevoelig én hoogsensitief kan zijn, of één van beide.

Hoe kun je omgaan met hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid?

Ik heb een paar self-care tips voor je op een rijtjes gezet voor alle HSP’ers (maar natuurlijk ook voor iedereen die op zoek is naar zenmomentjes. Je kunt de tips elke dag toepassen om te voorkomen dat je overprikkeld raakt of juist om even te ontsnappen uit de dagelijkse sleur of je overprikkeling. Neem elke dag de tijd om op te laden en te herstellen door rustig de tijd te nemen voor jezelf.

 

1. Beperk externe prikkels
Voorkom dat de radio of tv op de achtergrond aan staat terwijl je aan het werk bent of andere belangrijke dingen doet die je aandacht vergen.

2. Zet je telefoon in de “niet storen” modus.
Of zet je telefoon op vliegmodus, zorg er in ieder geval voor dat je niet afgeleid kan worden. Het is verbazingwekkend hoeveel rust je dit geeft.

3. Omarm minimalisme
Houd je huis, kledingkast en schema overzichtelijk. Jep, zelfs je schema kan minimalistisch worden!

4. Neem een bad
Dus over die boeken…. een heerlijk self-care momentje voor in bad. Doe een maskertje op, een lekker olie in bad, een boekje erbij en geniet van de rust.

5. Maak gebruik van je edelstenen
Als je kleine edelstenen hebt, kun je ze op elk deel van je lichaam plaatsen dat wat extra aandacht nodig heeft.

6. Wrijf essentiële oliën op je polsen, slapen en kruin.
Ik hou van lavendel als ik in de stress-out-modus ben, omdat het een natuurlijk kalmerend middel is.

7. Mediteer
Meditatie helpt ons om gewoon bij onszelf te zijn. Het helpt ons de onbewuste patronen van onze geest te leren kennen. En het helpt ons meer compassievol te zijn voor onszelf en anderen.

 

Doe wat goed voelt voor jou

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen om tot rust te komen. Kijk vooral wat goed voelt voor jou. Heb je pas net ontdekt dat je HSP hebt? Houd dan in een boekje bij wat jou helpt om tot rust te komen, als je overprikkeld bent. Of wat juist helpt om het te voorkomen.

Heb je vragen of advies nodig? Stuur gerust een mailtje,

Liefs, Iris 🌸

Leave a Comment