ZenYourLife

Young,Attractive,Female,Meditate,In,Nature.

Hoe begin je met mediteren?

Zo start je met mediteren

Steeds meer mensen zijn op zoek naar innerlijke rust. Mediteren is daar een effectief hulpmiddel voor. Maar hoe begin je met mediteren? Wat heb je nodig? Dit soort vragen begonnen bij mij ook voordat ik begon met mediteren. Ook vroeg ik mij af hoe je je gedachten stop kan zetten. Ik kwam er al snel achter dat meditatie niet draait om gedachteloos zijn. Het is juist een fijne oefening om gedachten te laten komen en gaan. Dat is waar meditatie om draait, je focussen op het hier en nu.

Creëer een feel-good meditatieruimte

Kies voor een rustige plek en kiest een vaste ruimte waarin je prettig voelt en niet gestoord wordt. Zorg ervoor dat deze ruimte opgeruimd en netjes is, zodat je optimaal tot rust komt.  Geef je ruimte vervolgens een personal feel-good touch. Denk aan dingen zoals een diffuser met rustgevende etherische oliën, wierook, kaarsen of planten. Deze toevoegingen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam en geest ontspant. Kortom creëer een ruimte die bij jou past en die rustgevend is voor jou.

5. praktische tips voor beginners

Je meditatieruimte is klaar, tijd om te beginnen met mediteren. Hierbij een paar praktische tips als je voor het eerst begint met mediteren.

1. Zet je telefoon op vliegmodus en zet een timer

Zorg voor zo min mogelijk afleiding en zet een wekker of timer via een app zoals Insight Timer. Start als beginner met 5 of 10 minuten.

2. Ga comfortabel zitten of liggen.

Meestal mediteer je in een kleermakerszit. Zelf adviseer ik om een houding aan te nemen die voor jou fijn voelt. Dat kan zittend of liggend zijn. Misschien wil je zelfs investeren in een meditatiekussen of meditatiebankje.

3. Sluit je ogen, houd je ogen half open of helemaal open.

Zelf kies er meestal voor om mijn ogen half gesloten te houden tijdens mediteren. Als ik mijn ogen helemaal dicht heb, ben ik sneller geneigd om slaperig te worden. Maar je kunt je ogen ook helemaal open houden of juist je ogen sluiten. Mijn advies is dan ook, ervaar wat jij zelf het prettigste vindt.

4. Zorg voor een natuurlijke ademhaling.

Probeer niet je ademhaling te beheersen. Richt je aandacht op de ademhaling en op hoe het lichaam beweegt bij elke inademing en uitademing. Let op de beweging van je lichaam terwijl je ademt. Je kunt eventueel je hand op je buik leggen om je ademhaling aandachtig te voelen.

5.Tel je ademhaling.

In het begin zul je vaak met je gedachte afdwalen of heb je de neiging om te blijven hangen bij een gedachte. Door elke ‘uitademing’ te tellen tot 10, zal je minder snel afdwalen. Wanneer je geteld hebt tot 10, begin je weer bij 1.

Apps om te mediteren

Gebruik zo min mogelijk elektrische apparaten. Het kan wel fijn zijn om een timer te zetten. Als beginner start je bijvoorbeeld met 5 minuten mediteren. Zet in dat geval je telefoon op vliegmodus en gebruik je wekker. Zelf gebruik ik de gratis app Insight Timer. Deze is zelfs te gebruiken met de vliegmodus aan, ideaal dus! 🙂 Ik gebruik de app vooral om de timer in te stellen in combinatie met een klankschaal geluid. Een klankschaal wordt namelijk ook vaak gebruikt in meditatiesessies aan het begin en einde van de sessie. Voorafgaand wordt dan vaak 3x op de klank getikt en nog eens 3 keer aan het einde van sessie, zodat je weet dat je meditatiesessie erop zit.

Muziek tijdens mediteren

Als je het fijn vindt kun je gebruik maken van rustgevende muziek. Er zijn ontzettend veel meditatie apps die dit aanbieden. Ook kun je kiezen voor geleide meditaties. De app Insight Timer biedt dit ook aan. Als je het moeilijk vindt om gelijk in stilte te mediteren, dan kan een muziekje of een geleide meditatie helpen. Maar het kan ook afleidend werken. Zelf kies ik dan ook altijd voor een stille meditatie waarbij ik alleen een timer gebruik. Ontdek dus wat jij het meest prettig vindt.

Succes met je eerste meditatiesessie

Onthoud dat het in het begin lastig kan zijn en je niet gelijk ontspanning ervaart. Het zal soms wat inspanning kosten wanneer het moeilijk is om je bezig te houden met het hier en nu. In het begin dwaal je misschien vaak af, maar dat is geen ramp. Wees geduldig, naarmate je vaker mediteert zul je al snel de rust en ontspanning ervaren.

Veel succes met je eerste meditatiesessie! 🙏 Heb je een vraag of wens je advies? Ik help je graag verder via: info@zenyourlife.nl